Thursday, 11 August 2011

mercun oh mercun...

salam ramadhan...
sedar xsedar kita semakin menghampiri aidilfitri pada penghujung bulan ogos ni.. disambut bersama2 hari kemerdekaan lagi tu..fuh, memang patriotik la raya tahun ni kan..hehe..

Bercerita pasal raya ni aku teringat plak kisah waktu dulu2..teringin plak mau kongsi sama kamu ni tau.. Ni cerita  bermain mercun la ni atau nama lainnya, badil-badilan, selapit atau lain2 panggilan lagi la.. Termasuk jugak la badil buluh@meriam buluh.. Mercun yang terkenal dulu tu seperti mercun telur naga, penyangat, gasing, 123, badil katak, badil papan, bom dua kali latup sama tu badil tali yang selalu aku ikat di pintu..bila orang buka pintu, meletup la tu mercun.. Apalagi, sana la jugak kasi ketawa orang tua bila dorang melatah nda tantu ni yang disebut..ketulahan bha kan..huhu.. budak2 bha masa tu.. bulih la dimaafkan..hehe.. Banyak lagi nama mercun dulu yang dah xda lagi sekarang ni..banyak dah lupa..

Ada satu masa dulu tu, bila dah orang2 boring dengan mercun yang sedia ada, adalah yang gatal tangan mau buat yang lagi power.. disana la tu bunga api yang paling xbahaya bertukar bahaya..dorg buka2 tu bunga api, ambil dia punya balerang tu bikin bom buatan sendiri.. Yang bodohnya, dah tau benda tu mudah terbakar dan meletup, dorang pigi tukul2 lagi pakai paku mau kasi sumbat dalam besi yang dibentuk untuk mengisi balerang.. Dah ada geseran, memang la berapi dan meletup.. ada la yang putus disana sini.. sapa yang susah? dorang memang susah, tapi ibu bapa lagi susah memikirkan dorang ni..Tapi kan, kebanyakkan kes macam ni terjadi di semenanjung..di Sabah mungkin ada jugak tapi jarang plak kan.. padahal dorang di Sabah ni pun terer jugak buat bom sendiri ni..termasuk la aku..kihkihkih.. Pernah aku buat bom guna besi basikal kira2 panjang satu jengkal..aku isi balerang bunga api penuh2, tapi xda plak aku pigi tukul2 kasi padat cam dorg tu..setakat sampai penuh jak.. Dah siap, kami pigi la pasang di hujung kampung di simpang jalan.. Ada tu signboard "AWAS" .. Kami letak tu bom di bawah tiang signboard tu, bakar sumbu yang aku buat pakai sebatang bunga api pastu lari sekuat hati..memang selamat la..sebab sumbu bunga api tu kan panjang.. Letupan dia jangan cakap la..satu kampung boleh dengar.. sekali kami pigi tengok, tu signboard dah senget..tu simen yang tekubur dalam tanah tebonjol keluar.. Memang excited laa..

Sekarang ni dah makin canggih.. Mercun yang dulu hanya dapat kita tengok bila ada sambutan hari merdeka atau lain2 sambutan besar jak, sekarang dah senang2 kita sendiri dapat beli.. bunga api 3 inci kunun..kalau Meriam buluh, dah jarang2 kita dengar.. Dulu masa mercun diharamkan tu, kami pernah dikejar polis sebab main meriam buluh..tapi sekarang ni macam xterkawal dah kan..larangan mercun tu entah hilang kemana.. tunggu ada yang putus jari lagi la tu.. Tapi xbest jugak kalau xda mercun kan..xmeriah raya..hehe..

Apapun pesan aku sama budak2 sekarang ni, janganlah ikut apa yang aku pernah buat ni k.. takut2 salah teknik nanti, merana badan..aku pun xberani dah mau buat2 bom cam dulu..ngilu plak rasa bila ingat2 balik..kalau mau main mercun, main mercun yang simple2 tu jak.. kalau main time ramai2 best jugak tu.. apapun, ingatlah orang yang tersayang.. Kesian tengok bila dah jadi sampai macam ni.. dah nak dekat raya ni adik2 oiii...

Zakey :  Raya makin xmeriah bila budaya ziarah menziarahi semakin hilang dek peredaran zaman.. Budak2 dah xtolong ibu bapa buat persediaan raya seperti memasak lemang, dodol, kelupis, mengecat rumah dan lain2.. Rindu zaman budak2 ku yang kebanyakkannya rajin cari duit raya dengan ambil upah tolong orang mengecat rumah..Sekarang, Korang cat la rumah masing2 yerrr.. huhu

No comments: